Bacalah Dengan Nama Tuhanmu

Bacalah Dengan Nama Tuhanmu

0

Firman Allah SWT ertinya: Allah SWT akan mengangkat darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama daripada kalangan kamu (al-Mujadalah: 11)

Berdasarkan firman Allah SWT di atas, jelas menyatakan bahawa Allah SWT sangat menitikberatkan akan hamba-Nya untuk menuntut ilmu. Kelebihan menuntut ilmu banyak disebut berulang-ulang kali di dalam kitab suci umat Islam. Malah ayat pertama yang diwahyukan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW adalah iqra’ yang bermaksud baca.

Selain itu, orang yang menuntut ilmu akan dipermudahkan jalannya menuju syurga, diminta keampunan untuknya oleh penduduk langit dan bumi, serta dinaungi oleh sayap-sayap para malaikat.

Sebagaimana disebutkan dalam sabda Nabi Muhammad SAW, mafhumnya: Barang siapa menempuh suatu jalan untuk menuntut ilmu maka Allah SWT memudahkan jalannya menuju syurga. Sesungguhnya para malaikat membentangkan sayapnya untuk orang yang menuntut ilmu kerana reda atas apa yang mereka lakukan. Dan sesungguhnya orang yang berilmu benar-benar dimintakan ampun oleh penghuni langit dan bumi, bahkan oleh ikan-ikan yang berada di dalam air.

Jalan menuju syurga yang dijanjikan bagi para penuntut ilmu ini merupakan ganjaran daripada Allah SWT atas usaha yang ditempuhnya selama di dunia untuk mencari ilmu yang akan membawanya kepada reda penciptanya.

Firman Allah SWT: Di antara hamba-hamba Allah yang takut kepada-Nya, hanyalah para ulama…. (Surah Fatir: 28)

Allah SWT sendiri telah memberitahu kepada kita, antara hamba-hamba Allah SWT yang benar-benar takut kepada-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu, yang mengenal-Nya, kerana apabila sempurna pengenalan dan pengetahuan terhadap yang Maha Agung, maka rasa takut kepadaNya akan semakin tinggi dan semakin besar.

Orang yang berilmu juga diangkat martabatnya lebih daripada ahli ibadah, seperti sabda Nabi Muhammad SAW, Dua orang disebutkan di sisi Rasululllah SAW, salah satunya adalah ahli ibadah, dan yang lainnya seorang ahli ilmu. Kemudian Rasulullah SAW bersabda Keutamaan seorang alim daripada seorang abid seperti keutamaanku daripada orang yang paling rendah di antara kamu. Kemudian Baginda SAW bersabda, Sesungguhnya Allah SWT, Malaikat-Nya serta penduduk langit dan bumi bahkan semut yang ada di dalam sarangnya sampai ikan paus, mereka akan mendoakan untuk orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Sungguh tinggi Islam mengangkat kedudukan seseorang yang menuntut ilmu dan yang paling penting, jika kita sudah menuntut sesuatu ilmu itu, maka perlulah kita istiqamah untuk mengamalkan segala ilmu yang dipelajari supaya ia mendatangkan hasil kepada diri kita sediri. Semoga kita temasuk dalam golongan seperti yang disebut oleh Nabi Muhammad SAW, tiga golongan apabila ia meninggal dunia, namun amalan tetap dihitung, antaranya ialah ilmu yang bermanfaat.

SYAZWANI

NUR SYAZWANI BT SHAMSUDDIN

TAHUN 5 PERUBATAN

TIMBALAN KETUA BIRO PERUMAHAN PERUBATAN CAWANGAN AL-AZHAR

2017/2018

ARTIKEL BERKAITAN

TIADA KOMENTAR

Apa komen anda?